Een app maken: waar denken ervaren app-bouwers allemaal aan?

Geschreven door Johan Langendoen.

johan@dwvd.nl
06 51 20 95 03

Bij een app maken komt een hoop kijken. In dit artikel bespreken we de basis van je app, hoe je scherpe keuzes kunt maken, het kiezen van de juiste disciplines en het budget.

Eigen app maken: begin bij de basis

Voor een goede app zijn natuurlijk het design, de techniek en de marketing erg belangrijk. Vaak vergeten, maar minstens zo belangrijk is de basis. Wil je een app maken als op zichzelf staand concept? Wij gebruiken vaak het lean model canvas.

Het helpt je na te denken over de doelgroep, de waardepropositie en het verdienmodel. Test vervolgens de meest onzekere aannames. Vaak heb je daar nog helemaal geen app voor nodig. Lees bijvoorbeeld over onze test om een betaalde agenda-app te maken.

En is de app een aanvulling op een bestaande propositie of werkwijze? Ook dan kan het lean model canvas je veel inzicht geven in wat je precies wilt bereiken.

Smartphone app maken: durf scherpe keuzes te maken

Er zijn ontelbaar veel goede ideeën en features te bedenken om een eigen app te maken. Kom een middag met ons zitten en we verzinnen samen geweldige ideeën. Echter, wil je de kosten om de app te maken beperkt houden en voorkomen dat je de app pas over 2 jaar kunt releasen? Dan is het belangrijk om scherpe keuzes te maken.

Wij gooien vaak alle features op tafel, om ze vervolgens prioriteiten toe te kennen. Probeer bij iedere feature de vraag te stellen of dit essentieel is om de app te gebruiken. Het is ook handig om na te denken over het onderscheidende karakter. Toen wij de app Fello ontwikkelden hebben we er bewust voor gekozen om sommige basic-features, zoals het versturen van foto’s, niet in de eerste versie van de app te stoppen. Foto’s sturen gaat namelijk niet de reden zijn dat mensen je app gaan gebruiken.

Bij een ander project om een eigen app te maken hebben we gemerkt dat de features die we uit de 1.0-versie haalden uiteindelijk helemaal niet de features bleken waar gebruikers op zaten te wachten. In de verdere doorontwikkeling bouwen we dus hele andere dingen dan we van tevoren hadden kunnen bedenken.
Multidisciplinair App maken team

Kies de juiste disciplines

Een app maken vergt vele disciplines. Denk hierbij aan strategie, branding, visueel ontwerp, interactie ontwerp, front-end development, back-end development, marketing, data analyse, etc.

Je kunt iedere discipline zo groot maken als je zelf wil, maar het hangt af van je doelstelling waar je de focus op zal moeten leggen. Leunt de app erg op jouw merk en gimmicks? Zet daar dan op in! Is de app vooral functioneel en moet die feilloos werken? Leg dan meer nadruk op het interactieontwerp en de development. Het helpt om hier op voorhand over na te denken en zo het juiste bureau te selecteren om een app te maken.

Definieer het budget

Iets zeggen over het budget? Kijk kritisch naar de doelstellingen van de app of de ontwikkelfase waarin je je bevindt. Het beschikbare budget voor een eigen app geeft veel sturing aan de bureaus die je inschakelt om de app te maken en is daarom van groot belang.

Tip: vergeet bij het bepalen van het budget om een app te maken niet het onderhoud en de doorontwikkeling. Houd rekening met circa 10% van de initiële ontwikkelkosten per jaar om de app up-to-date te houden.

Wil je een app maken en die laten doorontwikkelen? Reken dan minimaal op 50% van de initiële ontwikkelkosten. Dit kan uiteraard verder oplopen als je besluit om de 1.0-versie van je app klein en beperkt te houden.

Denk na over de tijdlijn

Als je iets koopt wil je het graag zo snel mogelijk hebben. Een eigen app maken kost echter behoorlijk wat tijd om die te ontwikkelen. Houd daarom rekening met minimaal 3-6 maanden doorlooptijd. Het helpt om bij de start van een nieuw project direct duidelijke verwachtingen te scheppen naar andere stakeholders in het project.

Maak een briefing

Tenslotte is het belangrijk om altijd een duidelijke briefing op te stellen. Maak hierin al onderscheid tussen cruciale functionaliteiten en nice-to-have’s. Met een duidelijke briefing in de hand kun je eenvoudig meerdere bureaus om een prijsindicatie vragen, op basis van de kosten om een app te maken. Vanuit deze eerste indicatie kun je vervolgens met één of meerdere bureaus (zoals De Wortel van Drie) om tafel gaan zitten. Afhankelijk van het type partij die je kiest (freelancer, middelgroot bureau of één van de grote jongens) zal je waarschijnlijk heel uiteenlopende offertes ontvangen.

Overweeg je een eigen app te maken? Neem dan contact op met ons. We denken graag vrijblijvend met je mee!

alle artikelen

app laten ontwikkelen?

Neem geheel vrijblijvend contact op voor een prijsindicatie of afspraak.