Hoeveel kost een nieuwe website? Spoiler-alert: €25.000 of meer

Geschreven door Niels Meijssen.

niels@dwvd.nl
06 51 45 47 35

Ik ben projectleider bij De Wortel van Drie en heb de eer om nieuwe opdrachten binnen te halen. Het starten van een nieuw project geeft telkens weer een boost en kent natuurlijk ook z’n klassieke uitglijders. Veel nieuwe klanten die ik voor het eerst spreek beginnen bijvoorbeeld met deze disclaimer: “De website die ik wil, is heeeel erg simpel”. Soms komt dit voort uit puur enthousiasme, soms omdat ze het project snel gelanceerd willen hebben, maar meestal toch omdat ze het budget klein willen houden.

Simpel is moeilijk

Daarop volgen vaak een aantal voorbeelden van websites die ze mooi vinden. En die er inderdaad simpel uitzien. Bijvoorbeeld de websites van Trello en Homerun. Simpel en dus goedkoop. Peanuts, toch?! Helaas, die vlieger gaat niet op. Graag leg ik in deze blog uit waar de kosten van een website in zitten. En waarom je soms juist meer budget zou moeten vrijmaken. Niet omdat ik persé de boel wil upsellen, maar vooral om je inzicht te geven in de beslissingen die belangrijk zijn bij het vrijmaken van een budget.

De juiste richting uitzetten

Om tot die ogenschijnlijke eenvoud te komen zijn er meerdere disciplines nodig. Dit begint vaak met een strateeg die de vraag achter de vraag weet te achterhalen. Iemand met gevoel voor business. Die je helpt de doelstelling aan te scherpen en de juiste richting uit te zetten. Voor de provincie Zuid-Holland maakten we bijvoorbeeld de OV-game, waarmee burgers meer inspraak krijgen in het openbaar vervoer. Voordat we begonnen met de inhoud maakten we een toekomstbestendig plan, een heuse drietrapsraket. We besloten om de initiële scope juist klein te houden (de oplevering binnen budget en planning vond men ook bijzonder!). Door het enthousiasme van een concreet resultaat was het daarna veel makkelijker om de gewenste vervolgstappen te realiseren.

Functioneel ontwerp

Nadat de strategie staat begint het inhoudelijke werk. Dit is waar de interactie ontwerper start. Dat is bij De Wortel van Drie vaak iemand met een ontwerp achtergrond op een Technische Universiteit. Iemand die heeft leren denken vanuit het perspectief van de gebruiker. Interactie ontwerpers worden soms ook UX (User Experience) designers genoemd. Met een zwarte stift in de hand wordt de (pagina) structuur van de website uitgetekend op een schetsrol. ‘Wireframing’ in vakterminologie. We denken na over zaken als navigatie, touch bediening op mobiel of het minimaliseren van de stappen om ergens te komen. Kortom: puzzelen!

Visueel ontwerp

Daarna gaat een grafisch ontwerper aan de slag om het functioneel ontwerp te vertalen in een visueel geheel. Dit is vaak iemand met een achtergrond op een (kunst)academie. Iemand die kleur, vorm en typografie zoekt die passen bij het doel van de website en de kernwaarden van de klant.

Dit is vaak ook de fase van het project waarin er veel afstemming is met de klant. Omdat alles hier concreet zichtbaar begint te worden. We ping-pongen over verschillende opties om samen tot het beste resultaat te komen. Dat zogenaamde ‘itereren’ kost tijd van beide partijen, maar heeft uiteindelijk wel tot gevolg dat je als klant het project naar eigen wens kunt invullen. Het is na deze fase duidelijk hoe de website eruit komt te zien, maar er is nog een lange weg te gaan…

Het meest onderschatte onderdeel

Het meest onderschatte onderdeel van elk project is de content. Of in gewoon Nederlands, de teksten, beelden, audio en video. Veel klanten denken dat ze dit zelf kunnen. Immers, iedereen kan toch een tekst tikken? Toch komen veel van onze klanten er gedurende het proces achter dat ze hulp van experts zouden willen. Schrijven (voor het web) is namelijk een vak apart. De spanningsboog van de gemiddelde bezoeker is hooguit 7 seconden. Je moet dus vanaf het eerste moment een waanzinnige indruk achterlaten. Dat lukt met pakkende beelden en korte teksten. We voegen dus graag een copywriter, fotograaf of illustrator toe aan het projectteam.

Van ontwerp naar code

Last but not least is het programmeren van de website. Dit is een black box voor veel klanten. Laat ik hier niet proberen om dat op te helderen, dat heeft mijn collega Johan al eens gedaan in zijn blog. Maar om in ieder geval het grootste misverstand uit de wereld te helpen, een standaard template gebruiken zorgt (bijna) nooit voor het gewenste resultaat! Een uniek ontwerp, toegespitst op jouw situatie, vraagt om maatwerk. En maatwerk code schrijven kost veel tijd. Om je een indruk te geven, op een project van in totaal 300 uur zit er zeker zo’n 150 uur in development.

Het proces

Dan is er nog iemand die het proces faciliteert. De projectleider. Hij spreekt zowel de taal van de klant, als de taal van het projectteam. Onderlinge afstemming, goede (budget) afspraken, het presenteren van tussenresultaten en het improviseren als er iets niet naar wens verloopt.

Onze ervaring is dat eigenlijk niemand er om staat te springen hiervoor budget vrij te maken. Maar dat is hetzelfde als Sven Kramer het ijs opsturen zonder coach (vergeet Vancouver 2010). Een project vliegt al snel uit de bocht zonder goede projectleider.

Het resultaat

Om tot een mooi resultaat te komen zijn er dus 4 tot 8 verschillende mensen bezig met het project. Als iedereen 1 of 2 weken aan het project werkt zit je al snel op het budget van 25.000 euro. En dan heb ik het nog niet eens gehad over die nieuwe huisstijl die nodig is, het implementeren van een webshop met betaalmodule of het maken van een filmpje. Kortom… geen kattepis!

Het alternatief

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zoveel geld uit te geven aan een website. Daarom schets ik hier het (in mijn ogen) beste alternatief. Geef zo min mogelijk geld uit aan de techniek. Bijvoorbeeld door een talentvolle scholier/student in te huren voor het programmeren (zo zijn wij zelf ook ooit begonnen!). Een waarschuwing hierbij: het zou kunnen dat jouw talent na een jaar (als je wat dingen aangepast wilt hebben) niet beschikbaar is. Dit geeft niet alleen problemen als je zelf wat aangepast wilt hebben, maar ook bij het nodige onderhoud en uitvoeren van security updates.

Een andere optie is om veel zelf te doen met een van deze website bouwers: Wix, Weebly, Squarespace of Jimbo. Geef het budget dat je wel hebt uit aan een copywriter en fotograaf. Ja inderdaad, content is king! Eventueel kun je een grafisch ontwerper vragen om een logo, kleurenpalet en lettertype te ontwerpen. Bonustip, een logo kan ook gewoon de bedrijfsnaam in een mooi lettertype zijn!

Maak de rekensom

Zeker bij de grotere MKB ondernemer zie ik nogal eens verkeerde zuinigheid. Ja, een website van 25.000 tot 50.000 euro is duur. Maar reken ook uit wat het je oplevert! Wat is de impact van 1.000 extra bezoekers? Of 10% meer conversie? Soms is de impact zó groot dat je het budget juist zou moeten verhogen! Zo was ik laatst in gesprek met een ondernemer uit de recruitment branche. Ze vertelde dat ze een budget van 3.000 euro had voor haar website. Terwijl ik denk dat ze bijna net zo’n bedrag zal verdienen met het plaatsen van één enkele kandidaat! Ik ben er heilig van overtuigd dat een goed ontwerpbureau dat dubbel en dwars terugverdient.

alle artikelen

app laten ontwikkelen?

Neem geheel vrijblijvend contact op voor een prijsindicatie of afspraak.