Verkoop een app zonder hem te bouwen

Geschreven door Niels Meijssen.

niels@dwvd.nl
06 51 45 47 35

Een goede app maakt het leven van de gebruiker makkelijker. Maar hoe kom je erachter of die beoogde gebruiker ook bereid is om daarvoor te betalen? Na lancering van de app? Liever heb je antwoord op deze vraag vóórdat je de kosten voor ontwerp en ontwikkeling hebt gemaakt. Wij ontwikkelden Fello, een app voor mantelzorgers, en delen graag met jullie hoe we achter de schermen experimenteerden met de betaalbereidheid.

premium agenda functie

Met Fello regelen families de dagelijkse zorg. Zo weet iedereen precies wie, wat, wanneer doet. Gebruikers gaven in 1-op-1 gesprekken aan dat ze graag een gedeelde agenda zouden willen om de zorg beter te plannen. Daar zit de toegevoegde waarde van de app. Intussen zijn wij als ontwikkelaar op zoek naar het juiste verdienmodel. We zouden de agenda-functionaliteit simpelweg kunnen aanbieden als een betaalde premium, maar wat als blijkt dat niemand daarvoor wil betalen?

Experiment om betaalbereidheid te toetsen

Hoe komen we te weten of onze doelgroep wil betalen voor een premium functie alvorens deze te ontwikkelen? Om die vraag te beantwoorden tuigden we een experiment op met Facebook-advertenties. De campagne toonde afbeeldingen van de (nog) niet bestaande agenda functionaliteit. Met deze dummy van Fello konden we de nieuwe propositie aan de man brengen.

Van klik naar conversie

De advertenties linkten door naar een speciale landingspagina met meer informatie over de app. Hier konden mensen de app “aanschaffen” in onze fictieve webshop. Zo hielden we alleen diegene over die écht geïnteresseerd waren. Het experiment bestond bovendien uit twee prijsstellingen: €1,95 p/maand en €3,95 p/maand. Dit gaf ons inzicht in het effect van prijs op de conversie.

meten is weten

Om de resultaten succesvol te kunnen meten, moest de setup van de Facebook-advertentie en de landingspagina voldoen aan kritische voorwaarden. Onder andere een goed gespecificeerde doelgroep en een duidelijk geformuleerd voordeel, namelijk de agenda-functionaliteit. We gaven het design van de landingspagina veel aandacht zodat de fake app niet van een echte app te onderscheiden was. Middels een tracking-pixel maten we de conversie van Facebook op de landingspagina. Ook maakten we een unieke URL aan vanuit Google Analytics. Met deze twee meetinstrumenten waren we in staat om op betrouwbare gegevens uit te komen.

minimale input, maximale output

Het resultaat? De conversie van het experiment bleek onvoldoende om de business case van Fello rond te krijgen. Oftewel; het aantal mensen dat wil betalen voor de agenda is te laag om de schoorsteen van te laten roken. Binnen een mum van tijd hadden we onze zogenoemde “most risky Schermafdruk 2016-08-18 15.21.54assumption” getoetst. De totale investering van dit experiment was €600 aan Facebook advertenties en zo’n 40 uur voorbereiding van de campagne. Iedereen begrijpt dat dit een schijntje is vergeleken met de investering om een complete app te bouwen en er bij de lancering pas achter te komen dat niemand hem koopt.

“Met minimale inspanning en wat vernuft kun je eenvoudig een hele business case testen”

Dapper doorzoeken…

Een betaalde app die niemand koopt levert uiteindelijk minder op dan een gratis variant waar veel gebruik van wordt gemaakt. De agenda functionaliteit is er uiteindelijk toch gekomen. Niet om de schoorsteen te laten roken, maar om de app nog beter te laten aansluiten bij de behoefte van mantelzorgers. Bovendien heeft de implementatie weer veel nieuwe inzichten opgeleverd en experimenteren we nu met een verdienmodel waarbij indirect toch gebruik wordt gemaakt van de agenda functie. Eind goed al goed? Laat van je horen om op de hoogte te blijven!

alle artikelen

app laten ontwikkelen?

Neem geheel vrijblijvend contact op voor een prijsindicatie of afspraak.