Waarom alle ontwerpers Sesamstraat moeten kijken

Geschreven door Elien Phernambucq.

elien@dwvd.nl
06 29 27 84 12

Wie had gedacht dat ik dit als 28-jarige ontwerper van de daken zou schreeuwen. Maar echt, Sesamstraat is een gouden concept waar menig ontwerper nog een puntje aan kan zuigen. Er valt onwijs veel te leren van – als je het mij vraagt – ‘s wereld meest succesvolle TV programma.

Sesamstraat is een tot in de puntjes uitgedokterd concept, waarbij niets aan het toeval is overgelaten. Het boek The Tipping Point van Malcolm Gladwell (zie quotes) beschrijft hoe iedere scène van seconde tot seconde het resultaat is van onderzoek naar de aandacht van jonge kinderen. Sesamstraat speelt optimaal in op de leergierigheid van jonge kinderen en triggert de kijker middels geslaagde marketingconcepten.

“De scheppers van Sesamstraat hebben iets buitengewoons tot stand gebracht en het verhaal over hoe ze dat gedaan hebben, is een schitterende illustratie van de beklijvende factor. Ze hebben ontdekt dat ze door kleine, maar doorslaggevend aanpassingen aan de presentatie de beperktheid van televisie als leermiddel konden overwinnen en kleine kinderen konden laten onthouden wat ze te zeggen hadden.” – Malcolm Gladwell in The Tipping Point

sesamstraat2

Producten scheppen die verschil maken

Het scheppen van een product dat het gedrag van mensen verbetert, de droom van iedere ontwerper toch? Sesamstraat doet precies dat door met het ontwerp te sturen op leergierigheid van jonge kinderen. In de schoolbanken leer je als ontwerper dat het gedrag van mensen alleen te beïnvloeden is door heel specifieke triggers. De vraag is hoe we zorgen voor een perfecte mix van triggers, en de ideale volgorde hiervan, die tot verandering in het dagelijks gedrag kan leiden.

“[…] als Sesamstraat aanstekelijk genoeg zou blijken, verwachtte men dat het zou kunnen dienen als educatief omslagpunt: kansarme kinderen zouden een opstapje krijgen voor ze naar school gingen […]”

Sesamstraat gebruikt triggers om kinderen een leergierige houding aan te meten

Die keuze is opvallend, aangezien tv-producenten normaal gesproken niet bepaald kinderpsychologen of pedagogen zijn. De producenten van Sesamstraat hadden lef, en wisten op die manier een baanbrekend programma neer te zetten dat al sinds de jaren ’60 goed leergedrag bij kinderen naar boven brengt.

“Sesamstraat werd opgebouwd vanuit één baanbrekend inzicht: als je de aandacht van kinderen weet vast te houden, kun je ze iets leren. Dat lijkt voor de hand liggend, maar dat is het niet.”

De makers van Sesamstraat hadden heel goed door dat het van groot belang is dat kinderen die het programma bekijken iedere seconde goed in zich opnemen. Webdesigners staan voor een vergelijkbare opgave. Zij dienen de aandacht vast te houden, bezoekers te verleiden door te klikken en een verhaal te vertellen waarbij de aandacht 100% voor de informatie op het scherm is.

sesamstraat5

(M)eten is weten

Het is binnen UX Design gebruikelijk om te ontwerpen op basis van aannames en algemene verwachtingen van de wereld om ons heen. De makers van Sesamstraat braken met deze traditie door alles te gaan meten. Ze stelden zich de vraag hoe ze een beklijvend concept konden neerzetten en besloten daarvoor experimenten te starten. Ze hielden bijvoorbeeld bij hoeveel procent van de tijd de kinderen met aandacht keken en deden experimenten om dit percentage te verhogen. Als je de wereld wilt veranderen, moet je immers wel weten welke pincipes eraan ten grondslag liggen. Meten is weten.

Distractor

In één van de experimenten maakten de producenten gebruik van een ‘distractor’. Kleuters werden in tweetallen naar een kamer gebracht en hen werd aangegeven dat ze televisie (te maken afleveringen van Sesamstraat) mochten gaan kijken. Naast de TV stond een monitor met dia’s, dit diende als de distractor. Elke zeven seconden verschenen er afwisselende dia’s. Wetenschappers hielden bij in hoeverre de kinderen naar Sesamstraat keken of zich lieten afleiden door de dia’s.

“De producenten optimaliseerden de scènes totdat zij minimaal 80 procent van de tijd de aandacht wisten te behouden. Het experiment illustreert de geoptimaliseerde werkwijze en doordachtheid.”sesamstraat6

Gefantaseerde aspecten mengen met reële elementen

Kinderpsychologen gaven op voorhand aan dat het van groot belang was de gefantaseerde aspecten van Sesamstraat (zoals Pino) strikt gescheiden te houden van de reële elementen (zoals meneer Aard die voorleest). De vermenging hiervan zou kinderen onnodig in de war brengen. Uit de experimenten van de producenten bleek echter heel wat anders. Bij de reële elementen ging de aandacht snel verloren.

“De straat was het terugkerende elementen. Maar het ging daar alleen maar over volwassenen die dingen deden en het over vanalles en nog wat hadden en dat vonden kinderen niet interessant. De aandacht daalde tot een ongelooflijk laag peil. Kinderen stonden op en liepen weg”.

De makers besloten de wetenschappelijke adviezen in de wind te slaan:

“We besloten een brief te schrijven aan alle andere ontwikkelingspsychologen waarin we zeiden dat we wisten hoe die lui dachten over het vermengen van fantasie en realiteit. Maar dat we het toch zouden doen. Want als we het niet zouden doen, zeiden we, wordt het een miskleun”.

De makers van Sesamstraat introduceerden Pino, Oscar en Snuffie in de straat. Dit maakte het programma tot het succes dat het tot op de dag van vandaag is.

sesamstraat4wat valt er te leren van Sesamstraat

Wat ik zo cool vind is dat de producenten bereid waren hun ideeën over goede content in de afleveringen bij te stellen op basis van experimenten. Ze hadden de durf om hun eigen trots opzij te zetten om tot objectieve testresultaten te komen. Zo werd hun product beetje bij beetje perfect en uiteindelijk een doorslaand wereldwijd succes.

Leren van de makers van Sesamstraat? Itereren is het toverwoord wanneer het aankomt op de perfecte content die optimaal scoort. Als ontwerper sta je in dienst van het beste product, in plaats van in dienst van je eigen trots. Hoe je denkt dat de wereld werkt of hoe je graag zou willen dat die zou werken. De enige die je wat kan leren over je product is de uiteindelijke gebruiker. Praat, luister, kijk, meet, stel bij en durf tegen bestaande principes in te druisen. Maar vooral: durf aannames te weerleggen door middel van objectieve experimenten. Durf bij te stellen en fouten te erkennen.sesamstraat8

 

 

alle artikelen

app laten ontwikkelen?

Neem geheel vrijblijvend contact op voor een prijsindicatie of afspraak.